Hummingbird - Recensies
Hummingbird is het voortreffelijke debuut van de Nederlandse singer-songwriter NinaLynn. Doorgaans is on-Nederlands goed een term die we mijden, maar de countryfolk op het samen met Janos Koolen geproduceerde Hummingbird is op alle fronten van een klasse die je zelfs in de Verenigde Staten niet al te vaak tegenkomt.
– Heaven Magazine
Album van de week in week 7, 2021
“This is a charming record. Production is varied and rich, and Nina’s voice dares you to not fall in love with it. This is first rate Americana with a wink and a smile and banjos and fiddles and horns that dance over the bedrock of a spot on rhythm section. Many fine songs that weave between pop-folk, but one of my favorites is the haunting A BOLD YOUNG FARMER, which sounds like an authentic English Child ballad by way of Austin, Texas. Big thumbs up.”
– Tim Grimm
“NinaLynn must be heard! Hummingbird is the best debut album I’ve heard in years. She is an amazing singer and a skillful, heartfelt songwriter. The music is beautifully produced and a perfect balance to the songs . It was over too soon. So…when’s the second album coming out?!!”
– Hugh Moffatt
“Hummingbird is het overrompelende debuut van de piepjonge Nederlandse zangeres NinaLynn, echte naam Nina Woerden. Tien eigen nummers, die zich begeven op het gebied waar Americana, pop, folk en soms zelfs swingjazz elkaar kruisen. De liedjes, met uitschieters als Freebird en Head Over Heart, nestelen zich onmiddellijk in je hoofd, de produktie van multi-instrumentalist Janos Koolen doet vooral dankzij de gitaarpartijen Buddy Miller-achtig aan en de stem van NinaLynn doet denken aan Emmylou Harris, Alison Krauss, Taylor Swift en Norah Jones. Hummingbird is een even volwassen als verrassende plaat.”
– Robbie Klanderman
“NinaLynn wordt als de nieuwe Nederlandse countrybelofte beschouwd, maar er is veel meer te horen op Hummingbird dan louter dit genre. Ze heeft ook duidelijk liefde voor folksongs, en daarmee gaat ze veel breder dan de abrupte afbakening van wat in Nederland ‘country’ genoemd wordt. […] Hummingbird is een voortreffelijk debuut, en de volmondige bevestiging dat we ongetwijfeld meer gaan horen van dit grote talent.”
– New Folk Sounds
Klik hier voor de volledige recensie
“Met een ontzettend charmant en aansprekend album explodeerde de Nederlandse NinaLynn de Europese Rootsscene op. Naast een uitbundige ontvangst leverde haar dat een topnotering op in de onvolprezen EuroAmericana Chart. Alle reden om dit album goed te beluisteren. […] Dit debuutalbum is verrassend evenwichtig en heeft eigenlijk een constant hoge kwaliteit. Het biedt tien songs, een traditional en negen liedjes die uit de pen van Nina Woerden zelf vloeiden, soms als co-write. […] Als Nina Woerden haar songwriting nog even scherper slijpt en nog meer naar haar kracht weet te dirigeren dan wordt NinaLynn een vaste waarde in rootsland.
– The Next Gig
Klik hier voor de volledige recensie
“Il pregiudizio non lo nascondo: in prima battuta, quella copertina tra l’angelico e il kitsch non mi lasciava ben sperare e il retropensiero era che fossi stato punito dalla redazione di RootsHighway per qualche malefatta. Anche l’interno del booklet, ben curato graficamente, non dava segni di ripresa: la giovane protagonista è ritratta sorridente tra vedute bucoliche, probabilmente nella sua terra d’Olanda, dove Hummingbird è stato registrato lo scorso anno insieme a una manciata di bravi musicisti locali.”
– Rootshighway
Klik hier voor de volledige recensie
“En zo vanuit het niets verschijnt er een nieuwe artiest op het Nederlandse Americana / Country toneel. NinaLynn uit Uithoorn is de naam en ze raakt met haar debuut Hummingbird gelijk het juiste vogeltje. Met een keur aan professionele muzikanten verzameld is dit album kwalitatief even waardig als de muziek uit het grote Amerika. […] Het is er een van het zoete soort en dat schuwt Hummingbird niet. De stem van NinaLynn en de muzikale inkleuring geven deze signalen sterk af. En dat is niet in negatieve zin bedoeld. Integendeel, de nummers zijn sterk, hebben een eigen smoel en blijven lang nagalmen. Popachtig of niet, dit zijn alleen maar goede tekenen.”
– Real Roots Cafe
Klik hier voor de volledige recensie
“Een zeer sterk Americana debuut album van de nog zeer jonge Nederlandse NinaLynn gaf mijn maandagochtend de juiste sound om de dag mee te beginnen. De vrolijke deuntjes en nostalgische klanken zorgden meteen voor een glimlach op mijn gezicht. Dat ik in mijn jonge(re) jaren grote fan was van Taylor Swift, zorgt daar misschien wel voor. Want NinaLynn heeft zeker ook goed geluisterd naar die Amerikaanse schone. […] Na dit mooie eerste album, is het vooral uitkijken naar nog meer moois van deze zangeres. Ik kan niet wachten!”
– Folkmagazine BE
Klik hier voor de volledige recensie
“Uiteraard kende ik de muziek van Nina Woerden niet, maar verdikkeme wat weet deze dame te overtuigen. Haar muziek laat zich beluisteren als pure levenslust. Op de traditional A Bold Young Farmer na, schreef ze de nummers bovendien (overwegend) zelf. […] Wanneer je ergens met hart en ziel voor gaat dan ontstaat het bevredigend resultaat als het ware vanzelf. Zo zal het deze vrije vogel ongetwijfeld ook vergaan zijn, want Nina gaat volledig op in haar rol als muzikant en artiest. Muziek, beschrijft ze, loopt als een rode draad door haar leven. Niet verwonderlijk wanneer je haar en haar album beluistert. ”
– Johnny’s Garden
Klik hier voor de volledige recensie
“Goede rootsalbums zijn al lang niet meer voorbehouden aan Amerikaanse muzikanten. Het wordt nog maar eens bewezen door het debuut van de Nederlandse singer-songwriter NinaLynn, die een album heeft afgeleverd dat een groot deel van de nationale en internationale concurrentie het nakijken geeft. Hummingbird werd gemaakt met Nederlandse muzikanten en ook die zetten een topprestatie neer, want wat klinkt dit album mooi en veelzijdig. Hummingbird krijgt nog wat extra glans door de bijzonder mooie stem van NinaLynn en de sterke songs die de Nederlandse muzikante heeft geschreven. Wat een aanwinst voor het genre.”
– De Krenten uit de Pop
Klik hier voor de volledige recensie